Strona główna

Forum dyskusyjne


WOKW

Członkowie

Stałe spotkania

Dotychczasowe zloty

Zapowiedzi zlotów

WOKW poleca


Tuning


Historia

Marka Wartburg

Eisenach

Prototypy

Materiały reklamowe

Produkcja/sprzedaż


Galeria

Wartburg 1000

Wartburg 353

Wartburg 1.3

Wasze zdjęcia


Wartburg 1.3

Dane techniczne

1.3 vs. 353

Rozmiary opon

Wykresy

Porady


Wartburg 353/353W

Dane techn.  353W

Dane techn. 353

Wykresy

Czynności obsługowe

Rozmiary opon

Porady

Opinie

Gaźnik

Zapłon


Wartburg 1000

Dane techniczne

Porady


Inne

Artykuły

Ogłoszenia

Szroty/sklepy

Melkus

Linki


O stronie

Dlaczego Wartburg?

Opinie o stronie

Redakcja

Bibliografia

Artykuły

Wartburg 353

Zakłady Samochodowe w Eisenach powstały w 1896 r. W 1966 r., w siedemdziesiątym roku istnienia zakładów, wprowadzono do produkcji nowy model samochodu, Wartburg 1000, który otrzymał oznaczenie "353". Nowy Wartburg powstawał w dwóch etapach. Pierwszy etap (w 1965r.) obejmował wprowadzenie nowego podwozia, które połączone zostało z produkowanym od kilku lat nadwoziem (typ 1000/312 - samochód Wartburg 1000/312 opisywaliśmy Już w nrze 8/66 r. "MT"). Drugi etap w 1966r. to zmiana nadwozia.Wartburg 1000/353 Jest krótszy, szerszy i niższy od swego poprzednika,mimo że sprawia wrażenie samochodu wysokiego. Złudzenie to wywołuje wysokie zawieszenie pojazdu oraz uniesiony do góry tył nie obciążonego samochodu. Wygląd zewnętrzny samochodu - to sprawa subiektywnej oceny: Jednym podoba się bardziej, innym mniej. Nadwozie ma kanciastą linię zewnętrzną, owalne reflektory, gumowe nakładki na kły zderzaków, boczne szyby gięte (zbyt duży promień krzywizny) i bardzo dobrze umieszczone światła kierunkowskazów przednich. Kierunkowskazy są doskonale widoczne zarówno od czoła, Jak i z boku nadwozia. Wnętrze nadwozia wyposażone Jest w przednie fotele dzielone, z możliwością regulacji wzdłuż osi podłużnej pojazdu, z tyłu kanapa, na której mogą zmieścić się trzy osoby. Pomimo zmniejszenia odstępu między fotelami o ok.30mm w porównaniu z Wartburgiem 312 pasażerowie na tylnej kanapie mają dostateczną ilość miejsca na nogi. W odmianie "de luxe" przednie fotele można rozkładać do spania. Na pozytywną ocenę zasługuje dobra widoczność z miejsca kierowcy, zrezygnowanie z "nie okrągłego" koła kierownicy i z klawiszowych przełączników (rozwiązania takie stosowano w poprzednim modelu). Tablica rozdzielcza wyłożona jest czarną okładziną, celem wyeliminowania odblasków. Pod tablicą rozdzielczą na całej szerokości pojazdu znajduje się półka na drobne przedmioty. Pomimo, że koło zapasowe, podnośnik i elastyczny przewód wlewu paliwa znajdują się w bagażniku i zajmują dość dużo miejsca - bagażnik jest bardzo pojemny, objętość jego wynosi 0,525 metra szesciennego. Wartburg 1000 '353 jest jednym z ostatnich już w Europie samochodów o ramowej konstrukcji. Rama powoduje przesunięcie środka ciężkości samochodu w górę, co jest zjawiskiem odbijającym się niekorzystnie na prowadzeniu pojazdu, tym bardziej że Wartburg jest wysoko zawieszony na miękkich i o dużym skoku elementach resorujących. W Wartburgu 353 nie ma modnych i skutecznych hamulców tarczowych, ale i bębnowy układ hamulcowy od lat jest jedną z najmocniejszych stron samochodów z Eisenach. Zmniejszając wymiar kół samochodu z 15 na 13 cali konstruktorom udało się zachować dużą powierzchnię cierną okładzin hamulcowych - 920 cm2.Tak duża powierzchnia cierna gwarantuje skuteczność działania hamulców. Poza tym w modelu "353" hamulce wyposażono w ogranicznik ciśnienia, który zapobiega blokowaniu kół tylnych. Właściwości trakcyjne samochodu uznać należy za dobre. Kierowca może utrzymywać dość wysokie szybkości podróżne i dysponuje samochodem o dobrych przyspieszeniach. Wartburg 353 uzyskuje ze startu zatrzymanego szybkość 80 km/h w 14-15 s. Zużycie paliwa natomiast uważać należy za wysokie. Jeżeli wspominamy o zużyciu paliwa- poświećmy kilka słów silnikowi. Tego zespołu w samochodzie, podobnie jak ramowej konstrukcji Wartburga nie można uznać za nowoczesny. Dwusuwowy silnik nie znajduje już szerszego zastosowania do napędu samochodów. Konstruktorzy w VEB Automobilwerk Eisenach również muszą Uczyć się z tym faktem i dlatego coraz głośnie słyszy się o adaptacji do Wartburga silników marki Skoda, a także mówi się o zaawansowanych pracach nad silnikiem typu Wankla. Zanim jednak Wartburg otrzyma nowe źródło napędowe, warto odnotować wprowadzenie do produkcji w październiku ubiegłego roku całkowicie synchronizowanej skrzynki biegów. Wartburg 1000/353 budowany jest jak dotychczas w dwóch zasadniczych wersjach: z 4-drzwiowym nadwoziem i z nadwoziem 5-drzwiowym, typu kombi o nazwie "Tourist".

Dane techniczne:

Nadwozie 5-miejscowe, 4-drzwiowe, mocowane do ramy centralnej.

Silnik dwusuwowy, 3-cylindrowy, chłodzony cieczą napędza koła przednie. Średnica cyl. Xskok tłokaX poj.skokowa 73,5 X 78 mm X 991cm.

Moc maks./obr. 45 KM (wg DIN) przy 4200 obr./min.

Stopień sprężania - 7,5 : 1.

Skrzynka przekładniowa 4-biegowa całkowicie synchronizowana.

Zawieszenie przednie: wahacze poprzeczne, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe.

Zawieszenie tylne: wahacze skośne, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe.

Hamulce hydrauliczne bębnowe na wszystkie koła.

Ogumienie o wymiarach 6,00-13". Długość/szer. wys. pojazdu - 4220'1594/142o mm.

Ciężar pojazdu nieobciążonego - 900 kG.

Szybkość maksymalna - 125 km/h.

Zużycie paliwa 8-12 1/100 km w zakresie szybkości od 70 do 110 km/godz.

Artykul nadeslal Wojtek-rdt

Powrot