Strona główna


Mazowiecki o. Klubu Wartburga

Wstąp do Klubu!

Członkowie

Warszawa

Pruszków

Dotychczasowe zloty

Zapowiedzi zlotów

Klubowe gadżety

Przydatne adresy


Historia

Historia Wartburgów

Eisenach

Prototypy

Prospekty reklamowe

Produkcja/sprzedaż

Melkus


Galeria

Wartburg 1000

Wartburg 353

Wartburg 1.3

Wasze zdjęcia


Technika

Dane techniczne

Porady, Tuning

Testy Wartburga

Wykresy


Inne

Linki

Dlaczego Wartburg?

Redakcja Strony

Bibliografia

Wartburg 1000

Od 1985 roku VEB Automobilwerke w Eisenach (NRD) produkują prawie w niezmienionej szacie swój samochód pod nazwą Wartburg. Obecnie produkowany model "1000" powstał dzięki ewolucji modeli 311 i 312.

Zasadniczymi etapami modernizacji były: zmiana silnika (1962 r.) i zmiana podwozia (1965 r.). Przez zwiększenie pojemności silnika z 900 cm3 w modelu "311" do 991 cm3 i mocy z 37 KM do 45 KM powstał model "312".

W październiku 1965 r. rozpoczęto produkcje Wartburga 1000, różniącego się od modelu 312 zmodernizowanym zawieszeniem kół przednich i tylnych (w miejsce poprzecznych resorów piórowych wprowadzono sprężyny śrubowe) oraz nową konstrukcją ramy.

Wydawać by się mogło, że konstrukcja ramowa Wartburga jest nieco przestarzałym rozwiązaniem nośnym samochodu, gdyż wszystkie niemal wytwórnie samochodów osobowych w Europie budują nadwozia samonośne.

Na decyzję stosowania ramy wpływa możliwość budowania wielu wariantów nadwoziowych, i to nie tylko zamkniętych, lecz i otwartych, kiedy konstruktor nie może liczyć na sztywność nadwozia. Wartburg jest w Europie rekordzistą pod względem ilości odmian nadwoziowych. Produkowane są bowiem standard-limuzyna, limuzyna ze zwijanym dachem, limuzyna de luxe, coupe, camping i kombi.

Wartburg 1000 mieści w swoim obszernym wnętrzu cztery osoby, które swobodnie wchodzą do pojazdu przez 4 drzwi nadwozia. Inne zalety samochodu - to dobre hamulce o dużej, wynoszącej 920 cm3 powierzchni okładzin ciernych, dobre przyspieszenia (w 15 sekund samochód osiąga szybkość 80 km/godz. ze startu zatrzymanego), wystarczająco duża (125 km/godz.) szybkość maksymalna i dobra stateczność.

Najczęściej wymienianymi wadami są: duży ciężar pojazdu, stosunkowo duże zużycie paliwa na 100 km jazdy i mało elastyczny silnik, zmuszający do częstego operowania dźwignią zmiany biegów.

Jak już na wstępie wspomniano, zewnętrznie Wartburg ulega niewielkim zmianom. Najnowszy model ma zmieniona tylko ozdobna kratę wlotu powietrza. tzw. atrapę, i zmniejszone koła z 15 na 13 cali. Ta ostatnia zmiana (zmniejszenie wymiarów kół), a jednocześnie pozostawienie wycięć błotników na 15-calowe koła pozwala sadzić, że w niedługim czasie spodziewać się możemy nowego nadwozia. Czy będzie ono równie piękne Jak zamek Wartburg, od którego samochód wziął swoje imię - zobaczymy.

Zdzisław Podbielski

Młody Technik 8/66

Nadesłał Bogdan Kaczorowski

Wartburg Zone 2001-2005 copyright by JaNN, Papieju, Leloo & Sikor