Strona główna


Mazowiecki o. Klubu Wartburga

Wstąp do Klubu!

Członkowie

Warszawa

Pruszków

Dotychczasowe zloty

Zapowiedzi zlotów

Klubowe gadżety

Przydatne adresy


Historia

Historia Wartburgów

Eisenach

Prototypy

Prospekty reklamowe

Produkcja/sprzedaż

Melkus


Galeria

Wartburg 1000

Wartburg 353

Wartburg 1.3

Wasze zdjęcia


Technika

Dane techniczne

Porady, Tuning

Testy Wartburga

Wykresy


Inne

Linki

Dlaczego Wartburg?

Redakcja Strony

Bibliografia

Wartburg electronic

Od kilku lat w NRD można kupić jako dodatkowe wyposażenie do samochodu Wartburg 353 z dwusuwowym trzycylindrowym silnikiem o mocy ok. 37 kW bezstyko-we elektroniczne urządzenie zapłonowe typu EBZA 2s. Po długotrwałych pertraktacjach handlowych urządzenie to jest od pewnego czasu dostępne także
i w Polsce. Można je kupić i wmontować tylko w jednej, niestety, stacji Polmozbytu zajmującej się obsługą i naprawami Wartburgów, w Warszawie przy ul. Wawelskiej. Koszt urządzenia oraz montażu wynosi (koniec października ubr.) ok 20 tys. zł.

 

W skład bezstykowego elektronicznego urządzenia zapłonowego, którego producentem są zakłady VEB Mikroelektronik "Karl Uebknecht" Stahnsdorf wchodzą dwa zespoły, trzy optoelektroniczne bramki, zastępujące klasyczne przerywacze, znajdujące się we wspólnej obudowie, dokładnie takiej samej jak obudowa ze zwykłymi przerywaczami (fot. 1) oraz umieszczony w metalowym pudełku układ elektroniczny (fot. 2) sterujący przepływem prądu przez cewki zapłonowe. Montując elektroniczny zapłon pozostawia się dotychczasowe cewki zapłonowe.

Rys. 3 przedstawia rozmieszczenie podstawowych elementów pod maską silnika. Pudełko z układem elektronicznym mocuje się na prawym przednim błotniku. Bramka optoelektroniczna zastępująca przerywacz składa się z diody wysyłającej promieniowanie podczerwone oraz fototranzystora, który promieniowanie to odbiera
i zamienia na prąd elektryczny. Wirująca przesłona połączona z wałem korbowym silnika jest odpowiednikiem krzywki zwykłego przerywacza. Segmenty przesłony przemieszczają się zgodnie z cyklami pracy silnika, przesłaniając okresowo strumień podczerwonego promieniowania, które w wyniku tego dociera z przerwami do fototranzystora. Impulsy prądu z fototranzystorów są wzmacniane przez układ elektroniczny i kierowane do cewek zapłonowych, które pracują niemal identycznie jak w klasycznym układzie zapłonowym.

Podstawową zaletą bezstykowego zapłonu jest brak zużywających się części, jakimi są kowadełko i młoteczek przerywacza oraz element ślizgający się po powierzchni krzywki. Dzięki temu bezstykowy zapłon nie wymaga konserwacji
i okresowych regulacji Kąt wyprzedzenia zapłonu raz nastawiony nie ulega zmianom. właściciel samochodu może wobec tego w ogóle nie zajmować się urządzeniem zapłonowym i tylko co pewien czas czyścić i wymieniać świece.

Silnik Wartburga, mający jak wiadomo trzy przerywacze, siłą rzeczy wymaga częstszych i uciążliwszych regulacji zapłonu i uwolnienie się od tych czynności jest znacznym udogodnieniem dla użytkownika. Jest oczywiste, że silnik z dobrze ustawionym zapłonem będzie pracował prawidłowo i zużywał mniej paliwa. Łatwiejszy jest też jego rozruch szczególnie w okresie zimowym, co potwierdzają użytkownicy Wartburgów wyposażonych w bezstykowe elektroniczne urządzenie zapłonowe.

JANUSZ JUSTAT

fot. W.Borewicz

Wartburg Zone 2001-2005 copyright by JaNN, Papieju, Leloo & Sikor