Strona główna


Mazowiecki o. Klubu Wartburga

Wstąp do Klubu!

Członkowie

Warszawa

Pruszków

Dotychczasowe zloty

Zapowiedzi zlotów

Klubowe gadżety

Przydatne adresy


Historia

Historia Wartburgów

Eisenach

Prototypy

Prospekty reklamowe

Produkcja/sprzedaż

Melkus


Galeria

Wartburg 1000

Wartburg 353

Wartburg 1.3

Wasze zdjęcia


Technika

Dane techniczne

Porady, Tuning

Testy Wartburga

Wykresy


Inne

Linki

Dlaczego Wartburg?

Redakcja Strony

Bibliografia

Centralny zamek dla Wartburga

Na podstawie materiałów ze strony www.morgus.cz/w353 opracował GlobetrotterXL.

  Przy remoncie generalnym mojego Wartburga zdecydowałem, że go troszkę ulepszę. Tym ulepszeniem jest centralne zamykanie drzwi i klapy bagażnika, elektroniczne sterowanie ssaniem i migające czerwone światła w drzwiach (przy ich otwarciu).  
 

Zamykanie


Tylne drzwi
Zamontowanie centralnego zamka do tylnych drzwi jest łatwiejsze niż do drzwi przednich czy tez klapy bagażnika. Dlatego zaczynam opis od tylnych drzwi. Drzwi musimy najpierw zdemontować i wszystkie prace przeprowadzać na stole montażowym.
Najpierw musimy zamek i drutowe cięgno ręcznego zamykania wymontować i wyczyścić. Drut musi w bowdenie luźno się poruszać. Nasmarujemy go wazeliną grafitową. Przycisk zamykania drzwi (z wewnątrz) trzeba przy naciśnięciu obrócić. Tego musimy się pozbyć. Objemkę, w której porusza się przycisk rozwiercamy tak, aby przycisk nie musiał się obracać. Zamek wymyjemy np. benzyną, wysuszymy i nasmarujemy olejem. Profil, który służy do zamykania auta z wewnątrz musi się poruszać luźno bez zacięć. Sprężynka, która profil utrzymuje w położeniu krańcowym nie może być za sztywna ani za miękka. To trzeba wytestować przy zamykaniu elektrycznym zamkiem przy montażu do drzwi.
Następnie wykonamy wg wykresu profil z blachy grubej na 2 mm
.

 
 

 
  Wykonujemy go starannie i przede wszystkim dokładnie wygładzamy krawędzie. Profil pomalowałem czarną farbą antykorozyjną. Kto ma taką możliwość niech go odda np. do poniklowania. Profil montujemy do zamka między jego kraj a profil sterowany drutem ręcznego zamykania według obrazka.  
 

 
  Profil, który jest częścią zamka przestawiamy w położenie otwarty i zaznaczmy położenie uchwytu śrubki mocującej, to samo robimy dla położenia zamknięte. Między zaznaczeniami zaznaczamy środek i wiercimy otwór dla śruby M6. Koniec śruby M6 szlifujemy na długości 2 mm na rozmiar 5 mm. Zamek składamy "do kupy" i próbujemy czy wszystkie elementy luźno się poruszają. Łączówka mocująca drut ręcznego zamykania przechodzi i przez nowo włożony profil. Elektryczny zamek (dwuprzewodowy) przykręcamy do drzwi mniej więcej wg obrazka.  
 

 
  Zamontujemy przerobiony zamek i elektryczny zamek do drzwi. Z zestawu centralnego zamka bierzemy drut, który ma już jedna stronę zrobioną w postaci "oka" i odmierzamy jego długość. Uwaga. profil zamka i elektryczny zamek muszą być w jednakowym położeniu. Profil na dole (zamknięte) i elektryczny zamek zasunąć lub odwrotnie. Drut przerobimy wg obrazka i wypróbujemy jego luźny ruch. W tym momencie możemy wszystko zamontować do drzwi i sprawdzić za pomocą akumulatora działanie zamka. Jeśli wszystko było robione zgodnie z planem zamek miałby się zamykać i odmykać. kable sterujące zamka prowadzimy słupkiem przez rurkę zabezpieczającą (nie jest standardowo w zestawie zamka) do boku drzwi.  
 
  Przednie drzwi


Drzwi musimy zdemontować.

Centralne zamykanie przednich drzwi jest utrudnione tym, że musi zostać zachowana możliwość zamykania i odmykania drzwi za pomocą klucza. W odróżnieniu od tylnych drzwi nie przerabia się tu zamka. Przeróbki dokonujemy w mechaniźmie klamki. Lepiej do takiej przeróbki nadają się stare (metalowe). Ja mam nowsze (plast) przez co przeróbka jest trochę bardziej skomplikowana.
Schemat zamykania:
Przednie drzwi zamykamy i odmykamy obróceniem walcowej części przycisku za pomocą klucza (obrazek).

 
 

 
  Włożeniem profilu pod przycisk do dna wytłoku klamki i tak przerobioną klamką możemy drzwi zamykać i odmykać elektrycznie i ręcznie kluczem.  
 

 
  Według obrazka zrobimy profil z blachy grubość 1,5 mm.  
 

 
  Uchwyt u drugich drzwi musi być obrócony zwierciadłowo. Nie zapomnijmy o solidnym umocowaniu przewodów, ponieważ okno zjeżdża aż na sam dół. Ja to zbagatelizowałem i przy otwieraniu okna doszło do odłączenia jednego przewodu od zamka. To była jedyna awaria podczas półrocznego używania centralnego zamka.  
  Zamykanie klapy bagażnika


Zamykanie jest rozwiązane podobnie jak w drzwiach przednich.

 
 

 
  Zamek jest uchwycony wewnątrz wzmocnienia tylnego pasa bagażnika za pomocą pasków będących w zestawie.  
  Uwaga!.


Zestawy są do kupienia z czterema siłownikami. Dla bagażnika musimy dokupić jeszcze jeden. Możemy go podłączyć równolegle z jednym zamkiem tylnych drzwi (tak to zrobiłem ja - bez problemu), bądź za pomocą zestawu rozszerzającego. Kable sterujące prowadzimy tak samo jak wiązkę tylnych świateł.


Elektronicznego sterowania nie będę opisywał. radzę tutaj użyć niektóre komercyjne systemy ze zdalnym sterowaniem. Ja steruję centralnym zamykaniem za pomocą pół-amatorskiego układu, który używa 128 bitowego słowa kodowego i służy również jako immobilizer. Dodatkiem jest schemat sterowania z elektrycznym sterowaniem gaźnikiem i migających świateł we drzwiach. Tworzą je wielkie LED diody.

 
Schemat:


Pokładowa sieć centralnego zamka, sterowania ssania i migających świateł w drzwiach.
Elektronika i opis wyprowadzeń centralnego sterowania. Nie ma tutaj sterującej jednostki ani zdalnego sterowania.
Wszystkim, którzy spróbują zrealizować centralne zamykanie życzę powodzenia.

Wartburg Zone 2001-2005 copyright by JaNN, Papieju, Leloo & Sikor