Strona główna


Mazowiecki o. Klubu Wartburga

Wstąp do Klubu!

Członkowie

Warszawa

Pruszków

Dotychczasowe zloty

Zapowiedzi zlotów

Klubowe gadżety

Przydatne adresy


Historia

Historia Wartburgów

Eisenach

Prototypy

Prospekty reklamowe

Produkcja/sprzedaż

Melkus


Galeria

Wartburg 1000

Wartburg 353

Wartburg 1.3

Wasze zdjęcia


Technika

Dane techniczne

Porady, Tuning

Testy Wartburga

Wykresy


Inne

Linki

Dlaczego Wartburg?

Redakcja Strony

Bibliografia

Dane techniczne i regulacyjne gaźników.

Dane charakterystyczne Jikov 32 SEDR 2536 36 F1-11 40 F1-11

40 F1-15

40 F2-11

1 przelot 2 przelot
Średnica gardzieli (mm) 23 23 25 30
Średnica przelotu (mm) - - 36 40
Dysza główna paliwa 130 125 115 125
Dysza główna powietrza 210 210 190 220
Dysza paliwa biegu jałowego 55 - 60 90
Dysza powietrza biegu jałowego 120 - 150 150
Dysza dodatkowa (oszczędzacza) 80 - 50 75
Otwarcie przepustnicy przy zamkniętej przesłonie rozruchowej (mm) 0,3...0,5 0,4...0,6 - -
Dysza przejściowa paliwa - 60 - -
Dysza przejściowa powietrza - 80 - -
Dysza urządzenia przyspieszającego 70 - - -
Dysza przelewowa 80 - - -
Dysza urządzenia rozruchowego 180 - - -
Dysza powietrza urządzenia rozruchowego 7 - - -
Zawór iglicowy 1,5 -    
Położenie przepustnicy przy otwarciu drugiego przelotu 45 st. +/- 3 st. - -
Poziom paliwa w komorze pływakowej (mierzony po obróceniu komory) (mm) 10,0 9,2...9,8 12,2...12,8
Prędkość obrotowa biegu jałowego 950 +250/-100 obr/min    
Prędkość zalecana biegu jałowego 900 +100 obr/min    

Opis gaźników.

W samochodach Wartburg 353/353W montowano nast. gaźniki:

-36 F1-11

-40 F1-11

-40 F1-15

-40 F2-11

-Jikov 32 SEDR 2536.

W opisie przedstawiłem podstawowy gaźnik jednogardzielowy oraz dwugardzielówkę. Pamiętajcie, że jest to tylko ogólny opis, jak to ma mniej więcej działać i wyglądać. Uwzględniając podane wyżej dane można w domowych warunkach doregulować gaźnik, ale jeśli chcecie zająć się tym dokładniej, radzę poszukać fachowej literatury. Wejdźcie na serwis aukcyjny Allegro, popytajcię znajomych - wbrew pozorom nie jest tak trudno znaleźć te książki!

Gaźnik 36 F1-11

Jest to gaźnik poziomy, jednoprzelotowy, jednogardzielowy z urządzeniem wyrównawczym (hamowanie powietrzem). W porównaniu z wcześniejszymi modelami gaźnik ten ma nast. różnice konstrukcyjne:


-dodatkową przepustnicę powietrza (rozruchową), w kanale wlotowym przed rozpylaczem;

-układ wzbogacajkący (oszczędzacz), który zapewnia uzyskiwanie pełnej mocy silnika przy jednoczesnym zapewnieniu ekonomicznego spalania. Działa ono w nast. sposób. Przez kilkanaście ostatnich stopni obrotu przepustnicy przed jej całkowitym otwarciem, dźwignia obrotu umożliwia przesunięcie się popychacza 33 (rys. 5) ku dołowi. Powoduje to przesunięcie iglicy 34 zaworu 35 w dół, a więc otwarcie zaworu. Umożliwia to dopływ dodatkowych porcji paliwa z komory pływakowej przez wkręt 36, dyszę 37 urządzenia wzbogacającego i kanał 38 do głównego układu paliwowego. Po przymknięciu przepustnicy 13 popychacz 39 przesuwa się ku górze, zaś iglica 34 zamyka zawór 35 i odcina dopływ paliwa do dyszy 37. Zakres oddziaływania urządzenia wzbogacającego rozciąga się do 3/4 otwarcia przepustnicy aż do pełnego jej otwarcia. Wynika stąd, że w zakresie obciążeń częściowych (do ok. 3/4 otw. przepustnicy) zużycie paliwa będzie mniejsze, a powyżej tej granicy zacznie wzrastać.

Gaźnik dwuprzelotowy Jikov 32 SEDR

Gaźnik dwuprzelotowy Jikov 32 SEDR jest urządzeniem dwustopniowego działania. Drugi stopień zaczyna działać, gdy obciążenie silnika osiąga odpowiedni poziom. Odpowiada to obróceniu przepustnicy pierwszego stopnia o ok. 43 st, gdy silnik pracuje w normalnych warunkach z prędkością obrotową ok. 3800 obr/ min, a samochód osiąga 70...80 km/h na 3. i 110...123 km/h na 4. biegu. W skrócie można powiedzieć, że pierwszy stopień jest wyregulowany na minimalne zużycie paliwa, a drugi na maksymalną moc.
Czyszczenie.
Jak wiadomo o jakiś czas trzeba czyścić układ dysz i przygaźnikowy filtr paliwa. Filtr znajduje się przy mocowaniu przewodu paliwowego do gaźnika (seryjnie to ten półprzezroczysty zielony). Trzeba wykręcić śrubę i wyjąć rurkowate sitko. Jeśli zachodzi potrzeba czyszczenia gaźnika od wewnątrz, to poprzez zdjęcie pokryw rozgałęźnej i tej głównej gaźnika trzeba dostać się do komory pływakowej i do dysz. Dysze wykręcić, przedmuchać sprężonym powietrzem, nie używać jednak drucianych szczotek- pozostałe opiłki metalu mogą zakłócić pracę gaźnika.
Pływak
- reguluje poziom paliwa w komorze i ma wpływ na jego zużycie.

Aby sprawdzić pływak pokrywę gaźnika wraz z uszczelką obrócić do położenia pionowego i zmierzyć odległość między pływakiem a uszczelką pokrywy- powinno być dokładnie 10 mm. W tym połączeniu języczek dźwigni pływaka powinien lekko dotykać kulki zaworu iglicowego, nie naciskając jej.
Jeśli stwierdzi się złe ustawienie języka, umieścić między pokrywą gaźnika z uszczelką, a pływakiem wiertło o średnicy 10 mm i poprzez delikatne wygięcie języczka skorygować je. Wygięcie w kierunku pokrywy gaźnika zapewnia obniżenie poziomu paliwa, w stronę przeciwną- podwyższenie.
Stan jest dobry, jeśli przy odchylonym pływaku, a więc zwolnionym zaworze iglicowym odległość między pływakiem, a pokrywą wynosi ok. 13,5 mm. Skok pływaka reguluje się języczkiem oporowym pływaka. Trzeba pamiętać, aby po powrotnym montażu nasmarować cięgła uruchamiające elementy gaźnika.

Zewnętrzne elementy gaźnika
Sprawdzanie prawidłowości położenia pływaka
Regulacja położenia pływaka i sprawdzanie jego skoku

Wartburg Zone 2001-2005 copyright by JaNN, Papieju, Leloo & Sikor