Strona główna


Mazowiecki o. Klubu Wartburga

Wstąp do Klubu!

Członkowie

Warszawa

Pruszków

Dotychczasowe zloty

Zapowiedzi zlotów

Klubowe gadżety

Przydatne adresy


Historia

Historia Wartburgów

Eisenach

Prototypy

Prospekty reklamowe

Produkcja/sprzedaż

Melkus


Galeria

Wartburg 1000

Wartburg 353

Wartburg 1.3

Wasze zdjęcia


Technika

Dane techniczne

Porady, Tuning

Testy Wartburga

Wykresy


Inne

Linki

Dlaczego Wartburg?

Redakcja Strony

Bibliografia

Niedomagania silnika - Wartburg 312/353/353W

Objawy Przyczyny Sposób naprawy
Silnik pracuje niereguralnie niewłaściwy odstęp pomiędzy stykami przerywaczy lub zanieczyszczone styki przerywaczy oczyścić styki i ustawić właściwy odstęp
uszkodzona lub wypracowana świeca zapłonowa sprawdzić i ewentualnie wymienić świecę
uszkodzony kondensator lub cewka zapłonowa sprawdzić ewentualnie wymienić
zbyt mało paliwa w mieszance; rozregulowany gaźnik sprawdzić układ zasilania
uszkodzona uszczelka podgłowicowa sprawdzić, ewentualnie wymienić
nadmiernie zużyte elementy silnika (tłoki z pierścieniami, cylindry, uszczelniacze wału korbowego) wykonać naprawę silnika (przed tą decyzją pomierzyć ciśnienie sprężania w poszczególnych cylindrach)
Silnik wykazuje za małą moc niewłaściwie ustawiony punkt zapłonu sprawdzić ustawienie ew. skorygować
niewłaściwa wartość cieplna świecy zapłonowej lub niewłaściwy odstęp między elektrodami sprawdzić świece, ustawić właściwy odstęp między elektrodami
nieprawidłowo działający gaźnik sprawdzić, ew. przemyć i wyregulować gaźnik
zwiększone opory przepływu w filtrze powietrza lub układzie wydechowym wymienić wkład filtra ew. zanieczyszczone lub uszkodzone elementy układu wydechowego
zanieczyszczone nagarem kanały przepłukujące lub wydechowe w silniku rozebrać silnik, oczyścić kanały (oczyszczenie kanałów wydechowych możliwe jest po zdjęciu tylko kolektora wydechowego
nadmiernie zużyte elementy silnika (tłoki z pierścieniami, cylindry, uszczelniacze wału korbowego) wykonać naprawę silnika (przed tą decyzją pomierzyć ciśnienie sprężania w poszczególnych cylindrach)
Silnik przegrzewa się zbyt mało płynu w chłodnicy uzupełnić go i sprawdzić powód ubywania go
zerwany lub niedostatecznie napięty pasek klinowy napiąć pasek lub wymienić
zbyt późny moment zapłonu ustawić zapłon
zanieczyszczona chłodnica oraz kanały wodne kadłuba i głowicy usunąć zanieczyszczenia z układu (dobre rezultaty daje płókanie roztworem 5% kwasu mlekowego - moje dośw.)
uszkodzony termostat, pompa wody lub wentylator sprawdzić ewentualnie wymienić uszkodzone elementy
Nadmierne drgania silnika w czasie pracy jeden z cylindrów silnika nie pracuje lub przerywa wymienić świecę, ewentualnie sprawdzić przerywacz i cewkę zapłonową tego cylindra
wadliwe działanie instalacji zapłonowej sprawdzić ustawienie zapłonu, stan przerywaczy, ew. cewki zapłonowe i przewody
wadliwe działanie gaźnika przemyć i wyregulować gaźnik
obluzowanie lub uszkodzenie zamocowania silnika w ramie sprawdzić stan poduszek gumowych zamocowania silnika i kompletność śrub mocujących silnik
zapieczone pierścienie w jednym z cylindrów sprawdzić ciśnienie sprężania w poszczególnych cylindrach; w przypadku stwierdzenia niższego ciśnienia w jednym z cylindrów, rozebrać silnik, zdjąć pierścienie, oczyszcić
Detonacyjne spalanie mieszanki (metaliczny stuk o wysokiej częstotklliwości występujący szczególnie przy niskich obrotach na III i IV biegu; stuk ustaje po zmniejszeniu obciążenia, zwiększeniu obrotów lub przejściu na niższy bieg) zbyt wczesny zapłon ustawić właściwy moment zapłonu
paliwo o zbyt niskiej liczbie oktanowej wymienić paliwo na wymagane
Detonacyjne spalanie na wyższych obrotach, występujące bezpośrednio po okresie pracy ze zwiększonym obciążeniem detonacja połączona z samozapłonem spowodowanym zbyt grubą warstwą nagaru w komorze spalania zdjąć głowicę, oczyścić głowicę i denko tłoka z nagaru
niewłaściwa wartość cieplna świecy (elektrody koloru białego) stosować świece o wymaganej wartości cieplnej
Metaliczny, równomierny stuk o częstotliwości proporcjonalnej do brotów wału korbowego. Stuk ten jest szczególnie wyraźny przy obrotach biegu jałowego i niknie ze zwiększeniem prędkości obrotowej, a narasta przy nagłym zdjęciu nogi z pedału gazu zbyt duży luz sworzni tłokowych w tłokach lub ułożyskowaniu korbowodów rozebrać silnik, wymienić tłoki ze sworzniami oraz ułożyskowanie w korbowodzie
zbyt duży luz w łożyskach korbowodu rozebrać silnik, względnie naprawić wał korbowy
Metaliczny stuk występujący przy zimnym silniku słyszany najwyraźniej przy jego wolnych obrotach. Stuk zanika w miarę nagrzewania się silnika nadmierne luzy tłoków, które stukają o ścianki cylindrów przeszlifować kadłub na następny wymiar, wymienić tłok
zatarcie się lub zbyt ciasne pasowanie sworzni tłokowych wymienić sworzeń tłokowych, wykonać naprawę połączenia
Niezbyt głośny stuk o matowym szeleszczącym odgłosie słyszalny zwykle przy małej prędkości obrotowej silnika pęknięty pierścień tłokowy wymienić pierścień tłokowy
Nierówna praca jednego cylindra. Pomiar ciśnienia wykazuje jego spadek lub różnica pomiędzy cylindrami jednego silnika przekracza 0,8 kG/cm2. Silnik ciężko się uruchamia na zimno. Nie może uzyskać prawidłowych obrotów biegu jałowego pomimo regulacji gaźnika zapieczony pierścień tłokowy rozebrać silnik, zdjąć pierścień, oczyścić
niedostateczne uszczelnienie wału korbowego rozebrać silnik, wymienić uszczelniacze wału korbowego
Jednostajny szum przechodzący w wycie wraz ze wzrostem obrotów wały korbowego zużyte łożyska główne wału korbowego sprawdzić łożyska wału korbowego, uszkodzone wymienić lub wymienić wał korbowy
Silnik zmienia kierunek obrotów, szczególnie podczas ruszania pojazdu zbyt duże przyspiesznie zapłonu łącznie ze zbyt niskimi obrotami biegu jałowego zwiększyć obroty biegu jałowego oraz sprawdzić i ew. wyregulować moment początku zapłonu
Spadek mocy silnika, silnik przegrzewa się, z rury wydechowej wylatują kropelki płynu, na wykręconych świecach widoczne kropelki płynu uszkodzona uszczelka pod głowicą zdjąć głowicę, wymienić uszczelkę
Przed uzyskaniem maksymalnej prędkości obrotowej - silnik przerywa wypracowane świece zapłonowe wymienić świece
zbyt słabe sprężyny młoteczków przerywaczy wymienić kompletne przerywacze
zbyt niski poziom paliwa w komorze pływakowej gaźnika sprawdzić i ustawić właściwy poziom
niewłaściwa (zbyt mała) główna dysza paliwa wymienić dyszę

Autor: Marselus (na podstawie książki "Naprawa Samochodów WARTBURG", Z. Winnicki, P. Woźniak Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, wyd. III Warszawa 1978r)

Wartburg Zone 2001-2005 copyright by JaNN, Papieju, Leloo & Sikor