Strona główna


Mazowiecki o. Klubu Wartburga

Wstąp do Klubu!

Członkowie

Warszawa

Pruszków

Dotychczasowe zloty

Zapowiedzi zlotów

Klubowe gadżety

Przydatne adresy


Historia

Historia Wartburgów

Eisenach

Prototypy

Prospekty reklamowe

Produkcja/sprzedaż

Melkus


Galeria

Wartburg 1000

Wartburg 353

Wartburg 1.3

Wasze zdjęcia


Technika

Dane techniczne

Porady, Tuning

Testy Wartburga

Wykresy


Inne

Linki

Dlaczego Wartburg?

Redakcja Strony

Bibliografia

Tuning silnika dwusuwowego i osprzętu

Aby usprawnić nasz pojazd musimy wykonać wiele przeróbek. Oczywiście ingerując w silnik musimy pamiętać o tym, aby "nie przesadzić".
W kroku pierwszym zajmiemy się głowicą. Na głowicy możemy uzyskać około 1 do 4 KM. Głowicę należy splanować, czyli obniżyć każdą jego płaszczyznę o wartość od 1 do 4mm, ale nie więcej, ponieważ stopień sprężania nie może przekroczyć 10,5 MPa, ponieważ będzie występował samozapłon ( po wyłączeniu silnika będzie pracował on dalej), co wpływa również na podwyższenie temperatury pracy silnika i jego przegrzanie. Niewiele da nam zastosowanie świec zapłonowych cztero elektrodowych, więc nie ma co zawracać sobie tym głowy.
Następnym krokiem będzie wypełnienie wszystkich możliwych zbędnych przestrzeni w skrzyni korbowej. Przez "to, co pod tłokiem" należy rozumieć: objętość kanałów płuczących, objętość skrzyni korbowej i objętość kanału ssącego od zewnętrznej powierzchni filtra gaźnika. Czym mniej przestrzeni pod tłokiem , tym większa sprawność silnika. Wycięcia na wale korbowym wypełniamy bardzo lekkim drewnem modelarskim( balsa). Klocki bardzo dokładnie dopasowane, należy zaimpregnować żywicą epoksydową. Powinny one być zamocowane za pomocą wysokiej jakości kleju (POXIPOL)w miejscach wycięć. Należy pamiętać o bardzo precyzyjnym oczyszczeniu elementów, na których będą umieszczone wypełniacze nieetylizowaną benzyną w celu ich odtłuszczenia. Pomiędzy wałem korbowym a Ścianami skrzyni korbowej powinna pozostać przestrzeń nie większa niż 1 mm. Wypełniacze na ścianach skrzyni korbowej mogą być wykonane z lekkiej blachy np. aluminium.
A teraz zajmiemy się korbowodem. Jak wszyscy wiemy korbowód ma w przekroju kształt litery H . Jeżeli jest gruby zmniejszymy jego rozmiary i wagę, ale wpłyniemy również na zmniejszenie jego wytrzymałości. Przed zamontowaniem korbowodu musimy go uprzednio wypolerować nie zostawiając na nim zarysowań i pęknięć. Po odchudzeniu korbowodu należy go dokładnie zważyć, co będzie miało duży wpływ na wyważenie wału.
Układ ssący i wydechowy:
Króciec ssący i kolektor wydechowy powinny być bardzo dokładnie wypolerowane i zaokrąglone wszystkie kanty pozostałe po odlewach. Powinny one mieć powierzchnię gładką, po, której mieszanka i spaliny mogą łatwo przepływać nie tworząc zawirowań.
Tłok:
Dolną część tłoka należy stoczyć od wewnętrznej strony do szpica tak, aby przy suwie w dół nie stawiał on oporów, standartowo ścianka tłoka ma około 2-3mm a po stoczeniu powinna być nie grubsza niż 1mm.
Układ zasilania:
Odradzam ingerencję w dysze gaźnika, ponieważ są one dobrane fabrycznie i zwiększenia lub zmniejszenie wpłynie nie korzystnie na pracę silnika i moc. Możemy jedynie zaostrzyć do szpica część przepustnicy, która kieruje się ku dołowi po otwarciu, czyli po wciśnięciu przyspiesznika, co wpłynie na zmniejszenia zawirowań mieszanki wpadającej do króćca ssącego. Pamiętajmy, że wszystkie te przeróbki robicie na własną odpowiedzialność, więc "nie przesadzajcie!!!!!!!!" Może się to skończyć poważnym uszkodzeniem silnika.

Autor: Negro

Poniższe skany przedstawiają propozycje wypełnienia skrzyni korbowej, wału i korbowodów.

Nadesłał: Również Negro

Wartburg Zone 2001-2005 copyright by JaNN, Papieju, Leloo & Sikor