Strona główna


Mazowiecki o. Klubu Wartburga

Wstąp do Klubu!

Członkowie

Warszawa

Pruszków

Dotychczasowe zloty

Zapowiedzi zlotów

Klubowe gadżety

Przydatne adresy


Historia

Historia Wartburgów

Eisenach

Prototypy

Prospekty reklamowe

Produkcja/sprzedaż

Melkus


Galeria

Wartburg 1000

Wartburg 353

Wartburg 1.3

Wasze zdjęcia


Technika

Dane techniczne

Porady, Tuning

Testy Wartburga

Wykresy


Inne

Linki

Dlaczego Wartburg?

Redakcja Strony

Bibliografia

Wykresy

Wartburg 353 W/S

Wykres zależności obrotów do mocy i momentu maksymalnego. Zwróć uwagę na wysoki moment obrotowy- w sumie Wartburg- jak na dwusuw przystało- jest dość elastyczny. Przypominam, że w Wartburgu jazda na niskich obrotach powoduje tylko szybkie wyrobienie łożysk wału i zacieranie silnika- im wyższe obroty, tym lepsze smarowanie! Radzę utrzymywać go raczej na wysokich obrotach. Na następnym wykresie widać zużycie paliwa. Spójrz, że na dwójce i trójce zużycie paliwa jest najniższe w granicach mocy maksymalnej. Na czwórce wprawdzie jest wyższe, ale to już wina tylko bardzo wysokiego oporu powietrza.

Oto wykres zależności prędkości obrotowej i zużycia paliwa na 100 km dla gaźnika 36 F1 - 11 i poprzednich.

Wykres zużycia paliwa na pierwszym biegu nie zmieścił mi się na podziałce- przy ruszaniu pali 17,5 l/100km, przy 20 km/h- 16 litrów, by przy 30 km/h powrócić do wartości 17,5. Wynika z tego jasno, że pierwszy bieg służy wyłącznie do ruszania. Nie jest to wielka strata- można się na nim rozpędzić najwyżej do 35 km/h (czego nie polecam), a na dwójce można się całkiem znośnie rozpędzać już od zera. Przychodzi tu z pomocą niezła elastyczność silnika.

Poniżej zamieszczam wykres zużycia paliwa dla gaźnika Jikov SEDR 32, zmierzone w 1986 roku. Od razu widać różnicę w porównaniu do poprzedniego wykresu, jednak, moim zdaniem, spalanie na czwartym biegu tym razem jest trochę zaniżone. Teoretycznie da się otrzymać takie wyniki, ale jest to możliwe tylko, jeśli cały czas jedzie się płynnie z tą samą prędkością.

Kiedy zmieniać biegi? Kiedyś starałem się robić to jak najszybciej, włączając trójkę przy dwudziestu, a czwórkę przy czterdziestu. Efektem była wymiana łożysk i regeneracja wału po 50 tysiącach km. Ostatnio trójkę włączam przy 40-55km/h, choć zdarza mi się robić to i przy 60. Trójkę ciągnę do 85, gdy chcę coś wyprzedzić i do 60- 65 przy normalnej jeździe. Od czasu zmiany przeze mnie stylu jazdy silnik nie wymaga żadnych regulacji i napraw. Jednak, jeśli masz jakąś sytuację, kiedy musisz ruszyć, nie zmieniając biegu (jedna ręka zajęta komórką!), umiejętnie operując sprzęgłem, możesz ruszyć nawet z czwórki. Grunt, aby jak najrzadziej. W takim wypadku cierpi i sprzęgło i silnik.

Kolejny wykres przedstawia prędkości Wartburga na poszczególnych biegach. W sprawie tych wartości nie mam żadnych uwag.


Wartburg 1.3

Powyżej wykres zależności obrotów do mocy i momentu maksymalnego. Silnik 1.3, jak na czterosuw przystało, jest przeznaczony do jazdy na raczej niskich obrotach, więc doradzałbym zmianę biegu na wyższy jak najszybciej.

Ten wykres pokazuje różnicę spalania pomiędzy Wartburgiem 353W, a 1.3. Jak widać, przy niskich prędkościach, spalanie różni się najbardziej. Jednak w praktyce, średnie spalanie jest niższe w przypadku 1.3 o ok. 1 - 2 l/100 km.

Kolejny wykres przedstawia prędkości Wartburga 1.3 na poszczególnych biegach.

Wartburg Zone 2001-2005 copyright by JaNN, Papieju, Leloo & Sikor